“Kui ruumi täidavad dirigent ja sooloartist, kellel on väljapaistev karisma ja muusikaline anne nagu prantsuse oboist François Leleux, siis mõju kahekordistub.” (The Arts Desk)

François Leleux – dirigent ja oboemängija – on tuntud oma lakkamatu energia ja elurõõmu poolest. Varem oli Leleux Camerata Salzburgi kunstiline partner, Pariisi Orchestre de Chambre de Pariisi partner artist (artist-in-association) ning on esinenud resideeruva artistina orkestritega nagu hr-Sinfonieorchester, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Berner Symphonieorchester, Norra Kammerorkester ja Orquesta Sinfónica de Tenerife.

Foto: Jean-Baptiste-Millot

2022/23 hooajal juhatab Leleux Rootsi Kammerorkestrit, WDR Sinfonieorchesterit, Jaapani Filharmoonia Orkestrit, Scottish Chamber Orchestrat, City of Birmingham Symphony Orchestrat, Ungari Rahvuslikku Filharmoonia Orkestrit ja Tiroler Symphonieorchesterit. Varem on ta juhatanud orkestreid nagu Oslo Filharmoonikud, Orchestre National de Lille ning Sydney, Gulbenkian ja Tonkünstleri orkestreid.

Oboemängijana on Leleux esinenud solistina koos selliste orkestritega nagu New Yorgi Filharmoonikud, Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, Kuningliku Stockholmi Filharmooniaorkester Kuningliku Liverpooli Filharmoonikute Orkester, Budapesti Festivaliorkester ning Rootsi Raadio ja NHK sümfooniaorkestrid. Pühendunud kammermuusikuna esineb ta regulaarselt üle maailma sextetiga Les Vents Français ning ansamblites koos Lisa Batiashvili, Eric Le Sage’i ja Emmanuel Strosseriga.

Oboe repertuaari laiendamisele pühendununa on Leleux tellinud palju uusi teoseid heliloojatelt nagu Nicolas Bacri, Michael Jarrell, Giya Kancheli, Thierry Pécou, Gilles Silvestrini ja Eric Tanguy. Viimastel hooaegadel on ta olnud Laurent järgnevate teoste esiettekandjaks: Petitgirardi oboekontsert “Souen Wou K’ong”, mis on spetsiaalselt talle kirjutatud (2021/22); Silvestrini poolt spetsiaalselt talle koranglaisile kohandatud versioon Debussy “Rapsoodiast saksofonile” (2017/18); Jarrell’i oboekontsert “Aquateinte” (2016/17); ja Thierry Escaichi topeltkontsert viiulile ja oboele, mille esmaettekanded Leleux ja tema abikaasa Lisa Batiashvili andsid koos NDR Elbphilharmonie Orchesteri ja New Yorgi Filharmoonikutega.

Leleux’i viimane salvestus “Bienvenue en France”, mis ilmus Warner Classics’i alt, on koostöö pianist Emmanuel Strosseriga ning hõlmab 20. sajandi prantsuse heliloojate teoseid, sealhulgas Saint-Saënsi, Dutilleux’ ja Debussyt ning kaasaegset Thierry Pécoud. Dirigendina andis Leleux koos Scottish Chamber Orchestraga 2019. aastal Linn Records’i alt välja albumi Bizeti ja Gounodi teostest. Tema album Hummeli ja Haydni teostega, mis salvestati koos Münchener Kammerorchesteriga, sai tunnustust 2016. aastal. Teiste salvestuste hulka kuuluvad teosed J.S. Bachilt koos Euroopa Kammerorkestriga, Mozarti teosed koos Camerata Salzburgiga ning Straussi oboekontsert Rootsi Raadio Sümfooniaorkestrga dirigent Daniel Hardingi juhatamisel.

François Leleux on professor Hochschule für Musik und Theater Münchenis.